+97 92 66 10
kontor@thistedfriskole.dk

Vinterferie-brev 12. Februar 2021

– meget mere end en skole

Vinterferie-brev 12. Februar 2021

Kære forældre

Som altid, når der sker drastiske ting som nedlukning af skolerne, er medier og kloge hoveder hurtige til at dramatisere og råbe vagt i gevær. For tiden er det f.eks.  ”læringstab” der skrives om. Et forfærdeligt ord, der lægger en byrde på børnene og fortæller dem om alt det, de ikke har lært, og hvordan det vil følge dem i årene fremover. Det er en ensidig opfattelse af læring, at bare fordi det er anderledes, så er det et tab. Og det er frygteligt, at man skræmmer børn med det. Jeg kommer til at tænke på ræven i ”Den Lille Prins”, som sagde: ”Der er altid nogen, der vil gøre en angst og bange…”

Der er ikke nogen, der har glæde af at blive skræmt, sådan et sprog som taler om tab og om ikke at kunne følge med, skal ikke vade ind i vores skole. Det vi skal, er at vise børnene alle de fantastiske erfaringer, de gør sig nu, som de kan tage med sig hele livet. Børnene får en hel eksistentiel og kropslig erfaring af, hvad en pandemi er, hvordan et samfund meget hurtigt kan indstille sig på nye tider, hvordan man kan handle på et problem. De lærer på egen krop hvad det betyder at: ”Nød lærer nøgen kvinde at spinde”.

Rent læringsmæssigt så ser jeg, at mange har haft masser af tid til at repetere, til at gøre de ting, som f.eks. matematikfessor kan – det er jo også noget værd. Mange har lettere ved at lære, når de ikke er i en klasse med mange børn og larm, mange har haft tid til at fordybe sig i skrivning eller læsning. Mange har brugt tid på at være kreative eller bare hvile hjernen.

Børnene har også fået en forståelse af, at noget ved den måde vi lever på, skaber problemer. Enhver krise giver mennesker mulighed for at være kreative, og jeg tror godt børnene kan se, at de har erfaret noget andet i den her periode. Man siger, at når det blæser, så er der nogen der sætter et hegn op, og andre der bygger vindmøller. Vi vil gerne, at vores børn bliver sådan nogen, der bygger vindmøller. Derfor skal vi ikke bruge ord som ”læringstab” og ”ikke følge med”. Vi skal vise at en krise også giver os mulighed for at gøre nogen ting anderledes – og mere bæredygtigt.

Det har været skønt at få de mindste børn tilbage på skolen igen, der er fuld gang i dem og masser af lyst til både leg og læring. Vi har også åbnet skolen for de af de store, der havde lyst til at få en eller flere dage på skolen, og det har været en stor succes. Forældrene melder tilbage, at bare en enkelt dag, hvor børnene opdager at alt stadig kan være ved det gamle, og hvor de får lov at være sammen med kammerater, bringer glæde og gejst tilbage.

I store klasse har Liselotte lavet ”ugeskemarevolution”. Hun har delt klassen op i grupper, der gerne må ses og så har hun lagt en stak opgaver ud, som de kan vælge imellem: både praktiske som at tænde et bål eller træne og opgaver med skrivning og læsning. Det har hjulpet på humøret og engagementet.

Og så har Asger endelig fået lov til at møde sin klasse, de har blandt andet lavet islygter, som de skal vise frem for forældre i aften, hvor Asger laver udendørs forældremøder på skift med bål og varm cacao – et dejligt initiativ.

Det er i det hele taget dejligt at mærke hvordan alle lærerne og pædagoger i den her periode har arbejdet hårdt på, at holde elevernes humør oppe med opmærksomhed, samtaler og møder i mindre grupper. Og hvordan lærerne også har haft fokus på at sørge for, at få talt med jer forældre om, hvordan det går, så vi i fællesskab kan komme bedst muligt igennem denne spændende, iskolde og nedlukkede vinter.

Nu trænger vi til tid væk fra online-møder og vi ønsker alle en dejligt afslappende ferie.

Mange hilsner

Bodil